יום שני, נובמבר 21, 2005

חיי שרה

שיחת השבוע – פרשת חיי שרה

המצוי והרצוי

מאת הרב גוסטבו סורסקי

.

כתוב בפרקי אבות (ה, ד): עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכלם, להודיע כמה חבתו של אברהם אבינו. בדרך כלל מקובל שעשרת הנסיונות הללו החלו עם ה-'לך לך' הראשון והסתיימו עם ה-'לך לך אל ארץ המוריה' (עקידה). עמדה אחרת ניתן למצא אצל רבנו יונה מגירונדי, אחד מגדולי הרבנים בספרד במאה השלוש עשרה, הממספר בדרך שונה את סדר אותם הנסיונות. לפי דעתו העקידה היא הנסיון התשיעי ובמקום העשירי נמצא המעשה על קבורתה של שרה אמנו המופיע בתחילת הפרשה (רבנו יונה בפירושו למסכת אבות, שם).

אברהם רצה לקבור את שרה אשתו, זאת טרגדיה לכל בן אדם. אבל...מה הניסיון כאן?

אגיד לכם כיצד אני מבין את הניסיון כאן. אותה מערת המכפלה שאברהם אבינו קנה לבני חת, שכנה על אותה הארץ המובטחת שכבר הייתה שייכת לו. אברהם אבינו שמע במו אזניו את השבועה האל-הית ('לזרעך אתן את הארץ הזאת'). מערת המכפלה בעצם הייתה שלו!!אבל, דווקא זה היה ניסיונו של אברהם אבינו. "מה אני אדבר עם בני חת?", הוא היה יכול לשאול את עצמו. "למה לשלם מחיר על מקום ששייך לי?". "להשתחוות מול עם הארץ?!". "מה פתאום?!".

זאת חכמתו של אברהם. הוא בונה גשר בין הרצוי למצוי, אם כי לפעמים יש פער ענק ביניהם. מה יעשה? האם יהיה מוכן להוציא את בני חת מאדמתם? האם יהיה מוכן לקבור את שרה בלי לקבל אישור מהם?

מסופר על רבי יחזקאל לנדא מפראג, שפעם הלך עם אחד מנכבדי עירו לקבץ נדבות למטרה חשובה. וכשהיגיע לביתו של אחד מעשירי העיר, שהיה נחשב כעם הארץ מובהק, אחז המלווה בזרועו של הרב ואמר לו: "אין זה לכבודו של רבנו לבזות את עצמו מול האיש הזה הידוע בכל העיר כקמצן וגס רוח". והרב השיבו בחיוך: "כידוע לך, האדם הוא בחיר הבריאה בעולם. ובכל זאת, כשעליו לחלוב את הבהמה, גם הוא כורע ברך לפניה".

מה החכמה של הרב? הרב הוא ריאליסט נוסח אברהם אבינו. מה...הוא לא יודע שאותו בן אדם הוא גס רוח? בטח שיודע! אבל אם כי, לפעמים, היינו מעדיפים שלא לעמוד מול אנשים מסוג זה, הרב היה זקוק לו כשותף למטרה החשובה שלו....

תוך כדי דיבור על שותפים ופרטנרים, מיותר לאמר עד כמה יש לסוגיה הזו השלכות על המציאות במדינתנו. יש כאלה שחולמים רק על הרצוי. ויש כאלה הבונים רק על המצוי. החכמה נמצאת בבניית אותו הגשר המצמצם את אותו הפער.

.
מן המעיין...
.

ויאמר אליו, העבד, אולי לא-תאבה האישה, ללכת אחריי אל-הארץ הזאת; ההשב אשיב את-בנך, אל-הארץ אשר-יצאת משם. ויאמר אליו, אברהם: הישמר לך, פן-תשיב את-בני שמה (בראשית כד, ה-ו)

...הרי יש לזכור, כי כאשר דחה אברהם את בנות כנען, גם אנשי ארם היו עובדי עבודה זרה. לפיכך, לא אלילי כנען, אלא השחיתות המוסרית שבכנען היתה המניע להחלטתו. אליליות היא ביסודו של דבר תעיית השכל, ולזו יש תקנה. אך שחיתות מוסרית תופסת את כל ההוויה האנושית על כל עומק הנשמה והרגש, וכאן גם אברהם לא יכול היה לקוות למצוא לבנו אשה צנועה וטהורה במוסרה, אשה שתביא לביתו את פנינת האצילות וטהרת המוסר (הרש"ר הירש לבראשית כד, ד).

.
מעשה שהיה...
.
במבחר קברינו (בראשית כג, ו)
מעשה בשני יהודים שקנו כל אחד חלקת קבר, ונפלה ביניהם מחלוקת למי שייכת החלקה הטובה מבין השתים, זה אומר אני קניתיה וזה אומר אני קניתיה. היה הריב ביניהם הולך וגדל. באו אצל הרב מפוניבז', והרב פסק: "מי שימות ראשון הוא שיקבל את החלקה הטובה". מיד פסקו לריב...
'חיוכה של תורה'