יום שלישי, אוקטובר 03, 2006

סוכות

שיחת השבוע - סוכות

היהדות הקרדיולוגית

.

מאת הרב גוסטבו סורסקי

.

לפי חז"ל (ויקרא רבה ל, יד) ארבעת המינים מסמלים ארבעה אברים שונים בגוף האדם. האתרוג מסמל את הלב, הלולב את עמוד השדרה, ההדס את העינים, והערבה את הפה.

.

ברצוני להתייחס היום לחיבור ארבעת המינים בעת הברכה לאור אותו מדרש הרואה בהם רמז לאברי גוף האדם.

.

יש בזמננו תופעה די רווחת שהייתי מכנה אותה "היהדות הקרדיולוגית". יהדות "קרדיולוגית" זוהי היהדות של אותם יהודים האומרים "אני יהודי בכל לבי ואני לא צריך שום דבר נוסף".

.

הויכוח על "היהדות הקרדיולוגית" אינו חדש, הוא ויכוח בן אלפיים שנה בתוך עמנו. פאולוס מתרסוס (יהודי שבמקור נקרא שאול התרסי), המכונה בשם "מייסד הנצרות" היה הראשון שביטל את מצוות המילה בין אותם היהודים (שבמהלך הזמן הפכו לנוצרים) באומרו כי המילה העיקרית חייבת להיות בלב ולא בגוף...

.

שם, עם ביטול מצוות המילה ושימת דגש אך ורק על הלב, החלה הנטישה הנוצרית של ההלכה והמסורת היהודית. במהלך השנים התברר שהייתה זאת נקודת המפנה לפילוג בתוך שורות היהדות.

.

היהדות "הקרדיולוגית" (עם כל הכבוד לדתות אחרות) נוצרה שם כשיהודי כריזמטי אמר בקול רם שעם ישראל אינו צריך שום סמל או מצווה מלבד האמונה בלב, הואיל וכל אברי הגוף הם טפלים לו.

.

אחרי אלפיים שנה, מחקרים מדעיים הוכיחו שמבחינה סטטיסטית העם היהודי נמצא בין הקבוצות הלאומיות והאתניות עם אחוז יותר גבוה של אירועי לב. מפי השמועה למדתי לפני כמה שנים שייתכן והאחוז הזה מוכיח שדורנו מעמיס על הלב יותר מדי.

.

אולי כי "יהדות קרדיולוגית" היא שם נרדף להתבוללות.

.

בדורות קודמים, היה קל יותר ללב. יהודים הביעו את יהדותם עם כל אברי הגוף. עם העיניים היו לומדים תורה. עם עמודי השדרה עמדו איתנים בבתי הכנסת. עם הפה היו נמנעים מאכילת מאכלים אסורים...

וכו'

.

תהליך ההתבוללות מסתיים בלב. הדבר האחרון שיהודי מתבולל מאבד הוא ההרגשה שהוא יהודי...בלב.

.

ולאור אותו מדרש, חיבור ארבעת המינים בעת הברכה, הוא דווקא לטובת הלב, ללמד אותו שאיננו יכול להתנתק משאר אברי הגוף המסומלים על ידי שלושת המינים שביד ימין.

.

ש-"היהדות הקרדיולוגית" פוגעת בו. שיש ללב משרתים בגוף על מנת להביע את רגשותיו. שלא הכל תלוי בו.